Wednesday, 18 September 2013


                        Cinta~ Patah Tumbuh~Hilang Berganti~Mengertilah....
                             Walaupun Berbeza Zahirnya~Terimalah....
       di dalam kesunyian, kurasa gelombangnya..... menyintaimu satu kewajiban... tapi tak terluah dengan perkataan... hehe

Thursday, 22 August 2013

terbayang2..wajahmu di mataku...hingga tersentuh..rsa indah di kalbu..apakah ertinya...aq x tahu...mengapa..aq rindu...ingin ku curah..tetapi rsa malu...cuba lah engkau..mgerti isi hatiku..di dlm diam,,aq mencintaimu..haha

Wednesday, 21 August 2013

Sesungguhnya untuk mencapai ketenangan itu, seribu kepahitan pasti d tempuhi, ketabahan hati diiringin doa, kesabaran dan tawakal kepadaNya menjadi tunjang penguat untuk mencapai ketenangan itu, terima kasih ya Allah...hambaMu ini lemah, tp ak tahu ak tidak sendiri, hadirku d dunia ini dengan seribu keajaiban dan hikmah yg tersembunyi yang hanya d ketauhi olehMu...


ya Allah, bantu aku agar sentiasa istiqomah d jalanMu...
ya Allah bantu aku untuk sentiasa bersyukur kpdMu...
ya Allah berikan ketabahan untukku...
ya Allah jadikan ak sentiasa redha dgn semua ketetapanMu...
ya Allah matikan aku dalam keredaanMu...


Alhamdulillah...no more tears =)
Terima kasih Allah...

Tuesday, 20 August 2013

                    ,kalau da tak suka,tak apa..tpi jangan nak mengata lah... SEBURUK2 AKU,AKU MSIH ADA PERASAAN MACAM ORG LAEN...

Monday, 19 August 2013

                     aku suke sngat lagu ini terbaik lah ella
                                               bukan salah aku...retak semua ini..
                            ku merindu tiada kata2 yg mampu nk ku luahkan..
                                        cukup hanya hati yg berkata2...
aper salah ku..??? smpai skrg aku tak tau..

Thursday, 15 August 2013

Bergetar hati ini saat mengingat dirimu
Mungkin saja diri ini tak terlihat olehmu
Aku pahami itu

Bagaimana caranya agar kamu tahu bahwa
Kau lebih dari indah di dalam hati ini
Lewat lagu ini ku ingin kamu mengerti
Aku sayang kamu ku ingin bersama mu

Meski ku tak pernah tahu kapan kau kan mengerti
Ku coba tuk berharap

Bagaimana caranya agar kamu tahu bahwa
Kau lebih dari indah di dalam hati ini
Lewat lagu ini ku ingin kamu mengerti
Aku sayang kamu ku ingin bersama mu....

Bagaimana caranya agar kamu tahu bahwa
Kau lebih dari indah di dalam hati ini
Lewat lagu ini ku ingin kamu mengerti
Aku sayang kamu ku ingin bersama mu

Saturday, 22 June 2013


bukan ku pinta lahir ke dunia x ku juga cacat begini name aku gie sorg oku aku xboleh jalan hidup ak nie kira nk mandi kena org angkat nk mkn kena hidang tpi nk wat mcm mna dh nasib ak kan tapi kadang2  sedih jgk bila org kte ak nie menyusah kan tambah2 lg kluarga sendiri yg kte aku kadang rasa mcm nk mati je aku x taw nk konsi ngan sapa masalah ak nie jdi ak pilih blog nie la untuk luah kan  perasaan ku smpai sni dulu aku cite nanty da masa aku smbg lg

kenangan bersama rakan (geng pondok)


video

Thursday, 20 June 2013

me and anak menakan




seindah hiasan adalah wanita soleha

salam jumaat semua..
semperna hari bagi penghulu hari ni...ley x nak bertaskirah kat sini????=) untuk aku berkongsi ilmu kepada pembaca2 blog aku yang aku sayang..tp entry aku kali nie..untuk wanita...tajuk pon da wanita solehah kn...=)
tp lelaki pon still bole baca ag...nnt bole turun kan kepada..adik,akak,calon isteri,isteri dan juga anak2 mereka...heheheheheh=)

lets we start...=)

siapakah wanita yang menjadi ahli syurga??apakah ciri dan sifat yang menjadi kunci bagi wanita memasuki syurga??Di dalam islam,tidak banyak syarat yang dikenakan oleh kaum wanita untuk menerima gelaran solehah dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh dengan kenikmatan yang maha esa.


Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :

1. Taat kepada Allah dan RasulNya

Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t.
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga


2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga



x susah kan nak jadi wanita solehah..=)kepada semua kaum hawa mari lah kita memenuhi syarat dengan melatih diri menjadi wanita solehah dan seterusnya menjadi penghuni syurga...amin..=)

dunia semakin berakhir

salam semua....

arini aku berfikir sejenak....benarkah dunia kini sedang di ambang pengakhiran???
law di lihat dan di fikirkan..mmg da terdapat tanda2 kecil dan juga besar yang berlaku sekarang nie...
 bencana alam,lelaki jadi perempaun dan sebaliknya...fitnah berleluasa dan di akui benar...dan banyak lagi law korang nk kaji benda nie semua...

dan2 aku pon terpikir???da cukup ker iman aku nk tempuh pengakhiran dunia nie???aku taw..aku insan yang tidak lari dari membuat kesalahan..sembahyang pon kadang cukup..kadang tidak..tp aku sedang berusaha untuk memperbaiki segala kelemahan supaya aku bole menjadi insan yang solehah di mata nya...amin~~~

td aku ader lah singgah kt you tube..saje tgk video2 yang telah di uplod...and mata aku yang jahat nie terhenti kat satu video nie...link...law korang tgk mmg bole tebeliak la segala anak yang ader kt badan korang ni...
aku sebagai wanita pon gile jeles tgk diaorg nie...cun gile nak mati....tp diaorg x takut ker akan azab tuhan...nauzubillah...

secara jujur...aku mmg x suka dengan org yang mcm nie...knp nk tuka identity??knp nk tuka perwatakan???
adekah ini semua bole dikata kan kepuasan??bukan ker itu semua hasutan syaitan???

ya allah yan tuhan ku...semakin banyak tanda2 pengakhiran zaman ya allah...

maafkan aku

jika selama ini tingkah laku saya ada menguris  ANDA yang menjadi kawan saya..saya mohon maaf...
jika selama ini saya ada membuat salah sehingga ANDA benci pada saya saya mohon maaf
jika selama ini kata-kata saya membuat ANDA berasa kurang senang saya minta maaf
jika selama ini keberadaan saya dirasakan menganggu permandangan ANDA saya minta maaf
saya manusia biasa..tidak lari dari membuat salah..setiap yang telah di lemparkan kepada saya,saya berasa syukur kerana masih ade lagi insan yang sudi menegur kesalahan saya..saya hanya harap..semua orang merasa senang dengan saya..tp jika anda berasa tidak senang dengan saya..jangan menjadi rapat dengan saya..dengan itu,hati anda tidak sakit dan hati saya juga tidak sakit..setiap kekurangan yang ada pada saya..diharap jgn diguna pakai untuk keseronokan pada anda semua..setiap apa yang ada pada saya..semua nya milik yang maha esa..bukan milik saya..jgn di kutuk atau di hina setiap bentuk fizikal mahupun paras rupa...setiap manusia tidak sempurna..mungkin anda mempunyai paras rupa yang menawan..bentuk fizikal yang membuat org tertawan..tp tidak bermaksud anda boleh mempersendakan orang lain..

Wednesday, 17 April 2013




*Allah s.w.t menguji dgn apa yg telah dikatakan hamba-Nya.. Adakah benar,tetap menjadikan Allah s.w.t cinta Agungmu dari segalanya? Walau Allah s.w.t telah mengambil ibu menemui-Nya.. dan pisahkan kasih seorang ayah.. Sedangkan kasih sayang dan Rahmat Allah s.w.t terhadap hamba-Nya amat luas dan melebihi dari kasih ibubapa pada anaknya...

*ya Allah, berilah rasa kehadiran-Mu di setiap hela nafasku buat menempuh ujian nafsu perasaan dukaku agar kuat menuju-MU.. Tiada siapa lagi tempatku untuk bergantung..hanya pada-Mu ku berserah.. Pimpinlahku sebagaimana orang-orang terdahulu yang berjaya meraih cinta-Mu..muhasabah~ kuatlah!

Ketahuilah.. Allah s.w.t  amat mencintai hamba-Nya.. Bukanlah ujian itu sebagai untuk menjatuhkan hamba-Nya.. Namun rahsia-Nya yang amat belas kasihan dengan makhluk-Nya memang sukar untuk diertikan.. Bersyukurlah dan berterima kasihlah pada Dia selalu dengan terus tetap istiqamah di jalan-Nya... Innallahul 'aliimun 'azim.. Innallahul hakimul karim... dan katakanlah bahawa.. Innallahu ma'an.. Allah bersamamu di setiap masa dan perbuatan.. Kuatlah demi Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w... 

Bertaubatlah andai diri lemah dan rasa berputus asa.. Astaghfirullahal 'azim..........

Tuesday, 2 April 2013

Monday, 11 March 2013

Kehilanganmu sungguh berat bagiku
Hampa hidupku terasa tanpa kamu
Genggam tanganku dan jangan kau lepaskan
Karna ku tak sanggup hidup tanpa cintamu

Monday, 25 February 2013

Kerana cinta hidup ku pun berubah
Cinta mengajar ku erti
Kasih rindu dan luka
Tahukah engkau
Betapa aku sayang
Setiap hari ku rindu
Dan terbayang wajah mu
Betapa syahdu nya

* :
Lumrah dalam cinta
Waktu sedang suka hidup bahagia
Resah dalam cinta
Pedih tak terkata
Bila hati luka jiwa sengsara

Kepada kekasih ku
Ingat pesan ku
Jangan kau hancurkan hati ku... Oh..
Engkau dan aku pernah mengukir janji
Untuk terus bersama walau apapun terjadi
Jika ada silap ku harap maafkan lah aku
Demi kerana cinta kau tak kan ku lupakan

Tuesday, 29 January 2013

Ibu… adalah wanita yang telah melahirkanku merawatku membesarkanku mendidikku hingga diriku telah dewasa. Ibu… adalah wanita yang selalu siaga tatkala aku dalam buaian tatkala kaki-kakiku belum kuat untuk berdiri tatkala perutku terasa lapar dan haus tatkala kuterbangun di waktu pagi, siang dan malam. Ibu… adalah wanita yang penuh perhatian bila aku sakit bila aku terjatuh bila aku menangis bila aku kesepian Ya Allah Ya Robbi Engkau Maha Memberi dan juga Maha bijaksana Lindungilah kelurga kami dalam Lindungan- Mu… AAMIIN...
♥ BismillaahiRRahmaaniRRahiim ♥ Ya Allah, jadikan aku di antara kalangan hamba-Mu yang mendapat bagian pencapaian yang hebat di setiap kebaikan yang Engkau bagikan pada pagi ini. Cahaya yang Engkau karuniakan sebagai hidayah, rahmat yang Engkau karuniakan, rezeki yang Engkau sebarkan, madharat yang Engkau selamatkan dari menimpa hamba-hamba-Mu. Keburukan yang Engkau hindarkan dan fitnah yang Engkau jauhkan.. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dengan cahaya wajah-Mu, yang karenanya langit dan bumi bersinar, agar Engkau menjadikan aku senantiasa dalam pemeliharaan-Mu, perlindungan-Mu, dan di bawah naungan-Mu.. Ya Allah, kabulkanlah doa kami, orang tua kami, saudara kami dan jama'ah yang membaca tulisan ini..
BismillaahiRRahmaaniRRahiim “ Tiga Amalan Manusia yang Tidak Akan Pernah Terputus” Sesungguhnya jika ada seorang anak adam meninggal dunia, maka seluruh amalannya akan terputus. Kecual­i tiga amalan ini yaitu.. 1). AMAL JARIYAH Jika ada seorang manusia menyisihkan sedikit hartanya untuk kebaikan, maka Allah SWT akan menggantinya dengan sebuah pohon dengan 7 ranting dan di setiap rantingnya ada 100 buah, atau setara dengan 700 kali lipat. Tapi ini tidak selalu dibalas dengan uang, melainkan bisa dengan kesehatan, kemakmuran, dan kebahagiaan. 2). ILMU YANG BERMANFAAT... Ilmu dapat dikatakan bermanfaat adalah apabila kita memiliki Ilmu walaupun itu sedikit, kita mau untuk mengamalkannya atau mengajarkannya pada orang lain yang belum mengetahui. "Sesungguhnya orang² yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang mau mempelajari Al-qur'an dan mengamalkannya...!!!"­ (HR.Bukhori Muslim.) Dan Rasulullah SAW pun pernah bersabda... "Hormatilah gurumu yang mengajarimu meskipun hanya satu ayat...!!!" 3). ANAK SHOLEH YANG MENDOAKAN ORANG TUANYA... Mungkin pada zaman seperti ini sangat sedikit anak² yang mau melaksanakan amalan ini. Karena mungkin sebagian dari mereka disibukkan dengan kegiatan² di sekolah maupun di luar sekolah, sehingg­a sangat sedikit waktu bagi mereka untuk menjalankan amalan ini maupun ibadah² yang lainnya.

Monday, 7 January 2013



Bercinta memang mudah,untuk dicintai juga memang mudah..Tetapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai, itulah yang sukar diperolehi..

Kadangkala, kita selalu saja asyik dengan melayani perasaan saban hari.. Seolah-olah itu saja yang diminda tanpa memikirkan hal yang lebih penting dari soal hati.. kita lemah dalam menghadapi hari mendatang dan berkejaran mencari cinta yang seolah – olah difikirkan sudah hilang.

Kita selalu terlupa bahawa cinta sesama manusia kadang – kadang boleh merosakkan jiwa kita.. Membuatkan kita tiada semangat akan diri sepatutnya kuat dan tabah dalam meniti perjalanan hidup ini.. Mana perginya satu azam yang kuat dulu..? Mana perginya janji kita yang mahu berjaya dalam hidup?
Kehidupan kita bukan semata-mata untuk bercinta,berkasih sayang dengan orang yang kita suka dan mahu..kadang kita harus tabah menerima suratan,orang yang kita dambakan bukan menjadi milik kita.. Dan selalu saja kita merungut dan mengeluh mengenang nasib diri kerana apa yang kita mahu tidak diperolehi.

Sedarkah kita,bukan semua yang kita mahu dan inginkan akan menjadi milik kita..Kerana kita punya usaha untuk memilih dan memiliki.. Namun, sejauhmana kita meratap rayu untuk mejadi milik kita dan bukan hak kita,sampai bila-bila pun takkan dapat melainkan dengan izinNya

Dan jika telah ditakdirkan menjadi hak kita,sudah tentunya kita akan perolehi. Apa yang kita faham tentang takdir dan ketentuanNya..? Siapalah kita untuk terus mengeluh dan menidakkan kebenaran yang telah ditentukanNya.. Kita Cuma hamba Allah yang yang mana wajib mempercayai dan menerima rukun iman..

Kadangkala kita selalu dengan khayalan diri kita dan masih mengharap cinta itu milik kita. Sedangkan suratan telah nyata dan masih lagi kita tidak dapat menerima kenyataan itu. Hakikatnya kita telah berpisah atau mungkin cinta itu telah pudar.. Tetapi, kerana kesombongan diri kita atau tidak dapat menerima kenyataan ,dan kita selalu saja menceriakan diri kita dengan pembohongan yang nyata. Menanti dan menunggu cinta yang tidak pasti.

Itulah kita..selalu tertewas dengan bisikan halus menyedapkan hati kita. Membuatkan kita terus di dalam asyik yang panjang. Sedarlah dan kembalilah ke alam nyata.. Cinta itu bukan milik kita lagi. Cukup sudah merindu dan meratapi perginya rasa itu yang kita rasakan cinta..

Sebenarnya itu bukan lagi cinta sejati. Tidak melepaskan apa yang bukan lagi milik kita. Sedangkan masa yangg berlalu tidak akan menunggu kita.. Sesungguhnya kita dalam rugi yang nyata, membazirkan perasaan dan masa hanya kerana masih lagi tidak dapat menerima hakikat.

Janganlah DITANGISI perpisahan dan kegagalan BERCINTA.. Kerana hakikatnya JODOH itu bkn ditangan manusia.. Atas kasih sayang Allah jua kita bertemu dengannya dan atas limpahan kasihNya jua kita dipisahkan bersama HIKMAH yang tersembunyi..

) dimana ku nak berikan hati ini,,
     yang sudah lama menyendiri,,
     adakah nasibku memang sebegini,,
     hidup dalam sepi,,
     tiada yang mahu  menemani tatkala sepi,,